Hiss

Hiss i varje entré

I föreningen finns sammanlagt sex stycken hissar, en i varje entré. Hissarna är tillverkade av Kone vilket föreningen även har serviceavtal med. Ordinarie tider ska servicetekniker vara på plats inom fyra timmar och vid person fast inom en timme. Vid akut fara för liv ring alltid 112! Alla hissar är uppkopplade dygnet runt till Kone för analys och automatisk anmälan vid upptäckt av fel.

Status i appen

Samtliga hissaras status visas i realtid i föreningens app. På så vis kan medlemmar se om hissen är ur funktion, om den är felanmäld och om servicetekniker från Kone är på väg eller om de redan är på plats. Framöver kommer medlemmar, om man vill, även kunna få automatiskt notis (likt nyheter) vid problem med hissen istället för att manuellt behöva titta i appen.

Åk hiss med appen

Medlemmar kan även med appen åka hiss helt digitalt utan att behöva klicka på någon hissknapp. Med en knapptryckning kommer hissen till din lägenhets våningsplan, entréplan eller källarplan utan att behöva ange någon hisskod för källaren.

Hur gör jag?

Klicka på den gröna knappen "Hissar" på startsidan i appen och sedan på vilken resa du önskar. Appen vet din lägenhets våningsplan.

Knapp: Betydelse:
LGH  >  E Från lägenheten till entrén
LGH  >  -1  Från lägenheten till källaren
E  >  LGH Från entrén till lägenheten
E  >  -1 Från entrén till källaren
-1  >  LGH Från källaren till lägenheten
-1  >  E Från källaren till entrén

Måste jag använda appen?

Nej, funktionen är helt frivillig att använda och hiss-knapparna på väggen och i hissen fungerar som tidigare. Om knapparna inte skulle fungera kan dock appen fungera och på så sätt du ändå åka hiss.

Framtida funktioner?

Med uppkopplade hissar och digital möjlighet att anropa hissarna via så kallade API är möjligheterna oändliga. Exempelvis kan robotar åka hiss för att städa eller leverera mat, mediciner och paket till boende. Det är även möjligt för funktionsvarierade med olika hjälpmedel. Vad skulle du vilja se för fler funktioner? Kontakta styrelsen!

Kod till källaren

För att kunna åka ner till källaren (-1) behöver boende dygnet runt ange en kod vilket är olika för varje entré och finns i appen under Åtkomst. För att kunna åka upp från källaren krävs ingen kod. Via föreningens app slipper boende att ange hisskoden.

Gör så här:

  1. Håll in knappen -1 till dess att det står "C1" i displayen.
  2. Tryck sedan in hisskoden genom att trycka på siffrorna för våningsnumren.
  3. Avsluta med att trycka på knappen -1 två gånger. 

Felanmälan

Vid fel på hissar anmäls det direkt till Kone, se sidan "Felanmälan".

Brf Gripen 1 i Örebro

I Örebros nya moderna och påkostade stadsdel Södra ladugårdsängen finns Brf Gripen 1 med våra 84 lägenheter. Med närhet till bl.a. centrum, mataffärer, restauranger, gym, racketcenter, grönområden, golfbana och universitet. Den gröna lummiga innergården är en av flera bekvämligheter i föreningen som ständigt strävar efter att bli bättre.

Felanmälan

Anmälan vid fel eller problem görs till olika företag beroende på fel/problem. På sidan Felanmälan finns mer info och kontaktuppgifter.

Läs mer

Styrelsen

Kontakta styrelsen genom e-post styrelsen@brfgripenorebro.se vid frågor eller förslag. Vid akut angelägenhet eller problem se istället sidan Felanmälan.

Läs mer

Flytta IN/UT?

På sidan "In-/utflytt eller sambo" finns tips på saker att tänka på för dig som ska flytta in till eller ut från föreningen.

Läs mer

  Admin   Hitta Brf

Brfify.se - Digitala tjänster för moderna brf:er!